ELEKTRONIKUS KÜTYÜK A NYELVTANULÁSBAN

El kell fogadnunk a tényt, hogy a gyermekeink már máshogyan nőnek fel. Az ő generációjuk sokkal nagyobb biztonsággal kezeli azokat az elektronikus kütyüket, amivel kapcsolatban nekünk akár ellenérzésünk is lehet. Talán joggal, később erről szintén említést teszek majd. A kérdés az, hogy ha már együtt kell élnünk az okostelefonnal és a számítógéppel, hogyan tudjuk a használatunkba hajtani ezeket a készülékeket például a nyelvtanulás területén vagy akár online nyelvórák keretein belül.

Csecsemő, 7 DVD 7 nyelv, juhu!

Évekkel ezelőtt a Guadalajarában megrendezésre kerülő könyvvásáron leszólított egy fickó. Próbálta rám sózni a 7 DVD 7 nyelv megtanulása című csomagot, amelyet kifejezetten csecsemőknek találtak ki. Azaz a még ülni sem tudó baba napi szinten 7×10 percet, összesen 70 percet töltsön a tévé előtt, s tanuljon kínaiul, angolul, németül, franciául és még ki tudja, milyen más nyelven. Hol hibádzik az egész? Először is egy csecsemőnek nagyon nincs szüksége a képernyők világára. Másodszorra ezáltal a nyelv és ő közte semmilyen kötelék nem alakul ki.

Hogyan használhatjuk a digitális médiaeszközöket a nyelvtanulásban?

Úgy vélem, kisiskolás korban már el lehet kezdeni ismerkedni a modern módszerekkel a nyelvtanulásban. Érdemes olyan online nyelvórákat keresni, ahol a gyermek más társaival együtt csoportosan tud tanulni. Mindezt érdemes játékos idegen nyelvi feladatlapokkal megtámogatni. A Duolingo és az egyéb applikációk használata ellenőrzött formában egyre érdekesebb lehet számukra. A Youtube-on eléjük tárulhat egy másik világ, ha ismeretterjesztő videókat néznek meg, akár felirattal vagy egy-egy dalt meghallgatnak.

Online vs. személyes óra

Sajnos az elmúlt évek negatív hatással bírtak a személyes nyelvórák létjogosultságára. Aki tehette, átállt online nyelvórákra. Egyfelől a szociális viselkedés, a közösségi élet egyre kevesebb szerepet kapott, ami negatívan befolyásolja a gyerekek fejlődését, másfelől így olyanok is tudnak járni a választott nyelvtanárhoz, akik esetleg messze laknak vagy költözés miatt amúgy váltani kényszerülnének. Különösen gyerekek esetében fontos azonban, hogy néha személyesen is találkozni tudjunk.

A képernyőidő kártékony hatásai

Az Egészségesen felnőni a digitális médiaeszközök korában című könyv világosan leírja, hogyan kellene védelmeznünk és figyelnünk gyermekünk fejlődésére ebben a modern világban, amikor egyes utódok túl korán jutnak elektronikus kütyükhöz. Egyre sűrűbben látjuk, hogy két évesek kezében már telefon van vagy a televízió előtt bambulnak. Tény és való, hogy a kisgyermekek egészséges fejlődéséhez bizonyos korig egyáltalán nem szükséges a képernyő használata.

Hol marad az élő kontakt?

Leginkább az óvodás korosztálynál nagyon fontos, hogy meglegyen az élő kontakt. Az adott idegen nyelvet tudja valakihez kötni, ne egy gép tanítsa. Gyakran a Duolingo vagy a Youtube csak egy eszköz és valljuk be, rendkívül hatékony tud lenni, amennyiben rendeltetésszerűen használják. És mit tehet egy anyuka, aki otthonában szeretné megismertetni gyermekét valamilyen idegen nyelvvel? Például csinálhat belőle egy közös programot, egy baba-mama tevékenységet. Egy dalt hallgatni és a gyermekkel táncolni, együtt mondókázni, verselni, kézműveskedni, mindig nagy öröm. Így egy pozitív érzés társul majd az idegen nyelvhez is.